Dobry den, nove ustanovene vedeni Mesta bude nepochybne ve svem programovem prohlaseni formulovat postoj i ke stavebni akci, ktera slibuje nejvic ovlivnit/ohrozit zivot mesta
v dalsim volebnim obdobi totiz k planovane rekonstrukci hlavniho mostu pres Jizeru.
Zkusme si zde na diskusnim foru trochu shrnout situaci ohledne te stavby plus argumenty pro ruzne jeji mozne varianty. Hlavne si ale nenechme vnutit presvedceni, ze vse je jiz rozhodnuto a naplanovano. Ze Mestu zbyva uz jen byt trpnym objektem vule mocne stavebni organizace. (Tentokrate ovsem s fatalnejsimi dopady, nez byla relativni stavebni malickost zvana novy Terminal :) Pisu zde svuj nazor, mohu se samozrejme v mnohem mylit a tesim se na protinazory ostatnich
Mosty se nestavi na jedno volebni obdobi. Kdovi, jak daleko do budoucnosti se snazili nahlizet planovaci noveho, betonoveho brodskeho mostu kolem roku 1940. Stezi si umeli predstavit Zelezny Brod v roce 2015, tak jako my si dnes stezi umime predstavit situaci v roce 2090. Jedna vec je jista: tehdejsi planovaci videli dopravni budoucnost mesta mnohem velkoryseji, nez toho jsme vzhledem k budoucnosti dnes schopni my. Kolikrat od roku 1940 vzrostla hustota dopravy? a jake dalsi zmeny v tomto ohledu prinese budoucnost? To je tezko rici - ale s postupnym vymiranim generace, pro kterou bylo normalni chodit pesky pripadne pouzivat verejnou dopravu lze stezi ocekavat pokles dopravnich intensit v dalsich desetiletich. Pokud nenastane nejaka
opravdu velka krize. No a ze Brod je a zustane dulezitou dopravni krizovatkou - to je proste dano geografii okolni krajiny. Prohlednete si mapu hlubokych udoli Kamenice a Jizery a navrhnete, kudy jinudy maji jezdit proudy aut a nakladaku ve smeru od Semil na Liberec a
z Turnova na Tanvald. Pak je ale treba polozit si otazku, zda tenhle dopravni uzel, naposled
modernizovany v dobe Protektoratu sice na tehdejsi dobu pomerne velkoryse, ktery se ale od te doby v podstate nezmenil (pouze dlazba silnic byla pokryta asfaltem atd.) bude vzrustajici doprave stacit. V tomto ohledu nejde o most samotny, jde o na nej navazujici krizovatku, zvanou brodske namesti. Jejiz dopravni kapacita se blizi svemu limitu jiz dnes ve spickach. Pripadny uplny kolaps dopravy na dopravni krizovatce "Brod" ve spicce neni planym strasenim,
ale realnou moznosti.Zavisejici samozrejme i na tom, jake nove dopravni stavby budou v sirsim okoli mesta v budoucnosti realizovany: jak bude vypadat nova dalnice R35, kudy do ni povede dalnicni pripojka ze Semil, jakou cast vzrustajici (i polske) dopravy po R10 prevezmou v budoucnu mozne nove trasy kolem Jablonce ci Hradku. Uz bolsevik v 60. a 70. letech minuleho stoleti se proto zamyslel nad tim, jak by mohlo vypadat budouci, velkorysejsi reseni dopravy pres mesto. Existuji v zasade tri alternativy pro budouci rozvoj mestske dopravni infrastruktury (jejiz podstatnym prvkem bude nove opravovany most) : 1) nulova 2) velkorysa 3) nenulova realisticka.
1) Nulovou variantou rozumejme to, co ma zatim "kraj" v planu. Tedy renovace prislusneho
protektoratniho mostu a nic vic
2) Na velkoryse reseni (i takove plany se jiz po desetileti valeji po suplicich uradu a projektantu) tedy "obchvat" mesta - coz by ve zdejsich podminkach znamenalo tunely ("pod sklandou" a
"od hudebky k novemu mostu pod stavidly" - v soucasnosti stat nejspis nema penize.
Pozn. Je dobre pripomenout udatnym bojovnikum proti dalnici R35, aktivistum z Turnova i odjinud z Pojizeri, ze odehnanim planovacu te stavby z toho naseho "Ceskeho Raje" jsme taky uspesne odehnali - krome neprilis domysleneho, v nekterych aspektech tedy az nesmyslneho predbezneho projektu - z naseho regionu take moznou statni investici radu 50 miliard korun. Ve ktere se mohly "svezt" i jednoznacne uzitecne akce typu obchvatu mest
3) Co by mohla byt realisticka varianta? Zamerme pozornost na klicove uzly planovane rekonstrukce: Jsou jimi a) provizorni most pod stavidly b) stavajici mustek pres nahon u Penny.
K bodu a) nejprve zertovna poznamka. Kdyby se stavelo v tak suchem roce, jakym byl rok 2014 - tak by provizorniho mostu ani nebylo treba. Stacilo by, v ramci bagrovani Jizery, udelat pod stavidly docasny pricny nasep pres reku s nevelkou troubou uvnitr (pro odvod te trosky vody protekajici nedokonale tesnymi stavidly). Veskerou vodu reky v roce 2014 (s vyjimkou asi deseti hodin dne 18. kvetna https://picasaweb.google.com/115605831011983124604/Brodec20140508#6014679036847267666) by byl totiz schopen pojmout nahon. A pokud by nahodou prisla vetsi voda? No tak by ten nasep proste odplavila :) A ted vazneji. Co to znamena "provizorni" most? Neco jako v Navarove? http://jablonecky.denik.cz/z-regionu/pres-most-u-navarova-se-kvuli-oprave-nepojede-az-do-jara-20141016.html Kolik bude to "provizorium" stat ? Nezustane to "provizorium" pak v provozu 70 let, jako v Navarove? Most pod stavidly by navic byl trvale uzitecny. Pro pesi spojeni Porici s Zamostim, pro Greenway (kterou vest po levem brehu misto Porice by byla dle meho nazoru chyba) ale i pro jednosmerny provoz aut. Mit jakousi pojistku pro pripad, ze by se namesti opravdu zacalo casem ve spicce uplne ucpavat. Jednosmerny provoz ze Zamosti na Poric (o maximalni rychlosti rekneme 20 km/hod) by mohl z namesti odcerpat nezanedbatelnou cast provozu prave v tom nejkritictejsim smeru. Takovyto most, "lavka" pod stavidly (pro pesi, cyklisty a pripadny jednosmerny provoz aut) by mel byt i hezky. Prinejmensim jako ta lavka, ktera sveho casu byla "hlavni ideou" rekonstrukce Maleho rynku. Pohled zpod stavidel na mesto je nejmalebnejsi a nejcharakteristictejsi v Brode, vedel to uz Josef Manes pred 150 lety, kdyz ho maloval. Ten most ("lavka") by mel/a vydrzet 50 ti letou
vodu (a pokud by ho "100 leta" voda strhla, tak by se postavil novy; velke skody a ohrozeni mesta by - na rozdil od podobne udalosti u Zvonice - nenastaly :)
b) At jiz bude nekdy v planu novy dopravni most pod stavidly, jako pokracovani tunelu od semilske silnice nebo se bude jezdit po nejake (provizorni ci trvale) "lavce" pod stavidly - tak nejkritictejsim mistem rekonstrukce hlavniho mostu bude nejspis mostik u Penny. Ten v zadnem pripade myslim NEBUDE stacit zvysenemu provozu a bude hlavnim duvodem kolapsu dopravy ve meste v dopravni spicce. Jakakoliv uzavirka hlavniho mostu proste vyzaduje nejdrive mit prednostne vyreseno tohleto nasledne "nejuzsi dopravni hrdlo" celeho mesta. Zda se postavi jeste jeden "mostik" pres nahon tesne vedle - ci se postavi neco velkorysejsiho, to je otazka. (Bohuzel pri tom tedy "zarve", na vystavbu kruhoveho objezdu, i kus Panske zahrady. Mist na postaveni nahradnich, krasnych parku je ale v Brode dost na Porici u Jizery, u Exathermu a jinde.)
Z toho, co jsem napsal mi prijde, ze poradi priorit akce "novy most" by melo byt nasledujici:
A) Prosadit stavbu noveho, sirsiho mostu s kruhovym objezdem u Penny. Poradny most pres nesiroky, nikdy se nerozvodnujici nahon musi prece byt podstatne levnejsi, nez most pres rozmarnou reku. Ma li se v budoucnu cele uzemi Porice stat opet plnohodnotnou casti mesta, ten stavajici mostik bez kruhoveho objezdu nebude stacit ani pro mistni provoz
B) Postavit - radeji trvalou a vzhlednou - "lavku" pod stavidly. Tam nebude prekazet, kdyz se na rozestavene stavbe Syner usidli treba na 2 roky... Snazit se ale maximalne oddalit zahajeni
tehle stavby, treba se behem nasledujicich let az desetileti podari krajske urady presvedcit,
ze pro kraj (nejen pro Brod ! ale pro cestujici m.j. z celeho Semilska smerem na Liberecko)
by bylo prospesnejsi velkorysejsi a perspektivni reseni, tedy "obchvat" ve smeru od Semil na Poric tunelem "bokem Pouste" na novy most pod stavidly
C) Teprve pote, co bude vyresen a postaven kruhovy objezd s mostem u Penny a lavka/most pod stavidly, muze zodpovedna radnice pomyslet na povoleni prestavby hlavniho mostu.
No a pokud ten stavajici most je opravdu v havarijnim stavu a bude ho nutno urychlene zavrit? Pro Brod to nebude horsi reseni, nez spatne naplanovana a uspechana rekonstrukce. Lepsi najednou muset jezdit do Jablonce pres Vrat a chodit ze Zamosti na namesti pres lavku pod nadrazim poklidnymi ulicemi - nez rok nechat znehybnit mesto v chaosu a zacpe (s dusledkem, ze se treba stejne bude nakonec muset jezdit pres ten Vrat...) spatne pripravene rekonstrukce