Vše o Železném Brodě

Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Počet příspěvků: 10 zobrazené: 1 - 10

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Všiml jsem si na silnicích vycházejících z Železného Brodu nápisů typu Start WRC apod. naznačujících možné konání automobilových závodů a na oficiálních stránkách Rally Bohemia jsem pak skutečně našel předběžný program, že 13.7. se pojede v Železném Brodě (přesněji řečeno spíše v okolních vesnicích, které pod něj spadají Bzí. Těpeře, Střevelná atd.). Zároveň jsem však nenašel žádný zápis ze zasedání zastupitelstva města, kde by bylo něco takového schváleno.  
Předpokládám proto, že se jedná zatím spíše jen o zbožné (či spíše bezbožné) přání organizátorů než o hotovou věc a s ohledem na nebezpečnost této akce a množství smrtelných úrazů, k nimž došlo v minulém roce (vedle nejhorší tragédie v Lopeníku ještě další cca čtyři mrtví mj. jeden i na RB 2012) bych rád apeloval na městské zastupitelstvo a vedení města, aby něco takového nepřipustili. Výčet (a zdaleka ne úplný) zcela zbytečných nebezpečí a problémů, které z takovéto akce plynou, který uvádím níže, je dosti rozsáhlý. Naopak pozitivní přínos této akce je naprosto nulový. RB nemá žádný vyšší kulturní či duchovní přesah, není to žádné Skleněné městečko apod., který by oživovalo zájem o Železný Brod a místní tradice, ale Železnobrodsko je pro RB jen lhostejnou a zaměnitelnou kulisou, na níž jezdí to jediné podstatné, čili rychlá auta.
a) Bezpečnost při Rally v principu nelze zaručit. Lze najít relativně bezpečná divácká místa pro příchozí dobrovolné diváky, ale to již neplatí o místních divácích nedobrovolných, kterých je většinou více. Nelze přemístit ani zahrady ani domy, které na úzkých místních cestách auta míjí ve vzdálenostech tak okolo jednoho metru. Co při lehkém odbočení z dráhy udělá kinetická energie auta o váze hodně přes tunu a rychlosti hodně přes sto kilometrů se statikou běžné cihlové zdi a co z té zdi resp. domu a obyvatel v něm se nacházejících zbude je asi celkem jasné. Je to tedy taková ruská ruleta a je spíše jen otázkou času, kdy se něco vážného stane.
b) Při závodech na uzavřené trati neplatí běžné povinné ručení, a nemýlím-li se, tak pořadatel obvykle sjednává pojištění na částky, které jsou velmi výrazně menší než běžné limity povinného ručení (zhruba asi tak na desetině těchto limitů, odbor dopravy má jistě přesná čísla z minulých let). Pokud proto dojde k nehodě a vážnějším škodám na zdraví či majetku obyvatel, nikdo to nezaplatí, protože pojištění na to nebude stačit a pořadatel sám má asi stejně peněz jako organizační výbor nechvalně proslulého lyžařského mistrovství v Liberci.
c) Během závodu je znemožněno nejen autobusové a automobilové, ale v podstatě i pěší spojení mezi centrem města a okolními vesnicemi. Pokud někdo v sobotu dopoledne pracuje nebo někam během soboty jede či přijíždí dálkovými autobusy nebo vlaky, nemá jinou možnost než se dostat z domova či zpět domů po trase závodu, což je opět značně nebezpečné, nicméně jinak neřešitelné.
d) Celá koncepce uzavírek představuje typický příklad vítězství partikulárních a osobních zájmů úzké skupinky pořadatelů nad zájmem obyvatel Rally postižených oblastí, jejich bezpečností a v neposlední řadě i svobodou pohybu.

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Pana Hlava, když mluvíte o tom Lopeníku, víte proč se to tam stalo? Co kdybysme tedy zakázali fotbal, protože při něm bohužel umírají fotbalisté i přímo na trávníku., Zakážeme lyžování, protože každoročně čteme o tom, že se na sjezdovkách někdo zabije. Co třeba kanoistika, cyklistika? každý sport má velká rizika. 
Víte jaká je nejnavštěvovanější sporotvní akce v České republice? Barum rally ve Zlíně. To že se Vám rally nelíbí, je vaše věc. věřte tomu, že podstatně většímu mnžství lidí se líbí.

Předmět: Re: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Ad Milan Tribuček
Vaše odpověď má v sobě hned dvě základní chyby v postupu úvah, protože jednak špatně rozlišuje a jednak uvádí nepodložená tvrzení.
a) Hráč fotbalu, lyžař, horolezec, kanoista atd. ohrožuje sám sebe popř. spoluhráče, kteří stejně jako on vědomě přijali nebezpečí, která příslušný sport s sebou nese. Je to čistě jejich věc a jejich volba. Rally však představuje nebezpečí pro lidi, kteří s ním nemají nic společného, jen prostě v postižené oblasti bydlí. Některé ohrožuje přímo na životě a majetku, jiným „jen“ více či méně výrazně komplikuje život. Není proto možné srovnávat rally s fotbalem, kanoistikou apod., protože se jedná o zcela jiný typ ohrožování a nebezpečí.
b) Formulace „podstatně většímu množství lidí se to líbí“ či jinak řečeno „většině se to líbí“ bez opory v jasných datech z průzkumu či referenda je zcela k ničemu. Pokud víte o důvěryhodném a metodicky korektně provedeném výzkumu veřejného mínění, který jasně vyznívá v tom smyslu, že většině obyvatel obcí, kterými rally přímo projíždí, se rally líbí, tak na tento průzkum dejte do diskuse odkaz a tento argument bude mít jistou váhu. Jinak je to argumentačně bezcenná dojmologie, jejíž používání do seriózně vedené diskuse nepatří.
Osobně vůbec nemluvím o tom, kolika lidem se rally líbí či nelíbí, protože prostě nemám k dispozici solidní soubor dat, na jehož základě bych tato tvrzení mohl doložit. Uvádím však řadu problémů, které Rally způsobuje zcela reálně a objektivně, a o nichž proto lze diskutovat naprosto racionálně bez ohledu na to, jaká je (podle všeho asi těžko zjistitelná) pravdivostní hodnota výroků „většině se to líbí“ či „většině se to nelíbí“.
Stejně tak i související etický problém „Je přípustné, aby určitá skupina lidí omezila svobody druhých lidí a ohrožovala jejich majetek, zdraví a život jenom proto, aby se mohla věnovat svému hobby?“ je zcela obecným problémem a lze k němu zaujmout stanovisko (ve Vašem případě je odpověď zřejmě ano je to přípustné, v mém ne) bez toho, že by byla známa odpověď na otázku, zda se to líbí či nelíbí většině lidí.

Ad Tomáš Kobr
Děkuji za upozornění. V mezidobí jsem se to již také dozvěděl, že to je VRC a ne WRC. Nicméně to, že by tu ráda jela RB jsem si samozřejmě ověřoval i na jejím webu. Tyto nápisy pro mne byly pouze podnětem, proč se na ten web dívat

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

To co jste viděl na silnicích v Žel.Brodě se týká tohotohttp://www.vrc.wbs.cz/O-serialu.html

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Pane Hlava, ještě jednou, ano? Pokud je nejnavštěvovanější sportovní akcí roku v České republice právě ta rallye, tak to o něčem svědčí. To je prostě fakt, který neoddidkutujete. Jinak používám stejné srgumenty jako Vy. Vy také bez žádného podložení píšete, že je rallye špatná.

Co třeba ted Železnobrodský jarmark? Rallye omezí lidi v ten jeden den. já bydlel v Brodě v centru a TÝDEN jsme v tom žili. V rámusu, velké omezenosti využívat auto, protože parkovat se nedalo kde a podobné. Tak Jarmark také zrušíme?

A čekám na odpověďm jestli mi povíte jak to bylo s tím Lopeníkem. Nebo jen tak plácnete známé jméno, ale jak to proběhlo již raději ne? Podívejte se kdo umírá na rallye., Jsou to ti závodníci, kteří to riziko podstupují. A diváci? Odpovězte si sám na otázku, proč umírají diváci.

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Dobrý den všem,

Rally Bohemia se letos, tak jako v minulosti již mnohokrát, pojede opět po dvou trasách na území Města Železný Brod. Více viz. info v dalším příspěvku.

Věřím, že ty Vámi zmiňované neblahé události na jiných Rally jsou pro organizátory dostatečným poučením. Za bezpečnost zodpovídají oni.
Rally más vé zaryté odpůrce i své zaryté příznivce. Ale tak trochu k Železnobrodsku už patří a nemyslím, že by bylo dobře ji zakazovat.
Rally je navíc důležitým zdrojem příjmu pro místní dobrovolné hasiče, ale i pro místní služby. Nicméně chápu to nepříjemné omezení občanů v dotčených oblastech, sám mezi ně patřím.

Hezký Jarmark

André Jakubička

 

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

40. Rally Bohemia – informace pro obecní zpravodaje Tisková informace č.4 Mladá Boleslav 3.6.2013 40. Rally Bohemia, jako nejvýznamnější sportovní akce v regionu přiláká do oblasti Mladoboleslavska, Jablonecka a Liberecka množství diváků a návštěvníků soutěže. Ovlivní ale také množství obcí a osob kolem tratí rychlostních zkoušek. 40. Rally Bohemia odstartuje v Mladé Boleslavi ve dnech 12. až 14. července 2013 jako závod FIA Evropského poháru s nejvyšším koeficientem 10 a současně i Mediasport.cz mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Na tratích rychlostních zkoušek se představí kompletní domácí špička rally, kterou rozšíří i někteří zahraniční jezdci a také členové továrního týmu Škoda Motorsport. Za hlavním polem soutěžních vozů budou moci občané dotčených obcí a diváci sledovat i pole označené jako Rally Bohemia Legend, kde bude možné spatřit soutěžní vozy a jezdce nedávné minulosti s historickými vozy. Na organizaci 40. Rally Bohemia se podílí více než 1500 osob a organizátoři rally mají všechna povolení dotčených obcí, Policie ČR a dalších orgánů včetně národní sportovní autority Autoklubu ČR. Hlavním partnerem rally je společnost Škoda Auto, a.s. Špičkové soutěžní posádky přijede v době konání rally sledovat několik desítek tisíc diváků, kteří jsou nezanedbatelným ekonomickým přínosem pro region, kde bydlí, stravují se a využívají dalších služeb. Jubilejní 40. Rally Bohemia ale zasáhne do běžného víkendového života obcí na trati rychlostních zkoušek a některé silnice uzavře. Pořadatelský sbor děkuje občanům za toleranci významné sportovní akce a žádá je o dodržování bezpečnostních opatření během soutěže, se kterými je seznámí traťoví komisaři v daném úseku. Prosíme, poslouchejte pokyny pořadatelů a respektujte zakázané prostory a uzavírky, s jejichž časy se můžete seznámit v příloze této zprávy. Organizátoři 40. Rally Bohemia vás zvou k návštěvě soutěže. Více informací o 40. Rally Bohemia najdete na internetových stránkách www.rallybohemia.cz. Sledujte oficiální facebook www.facebook.com/rallybohemia Organizační tým RB 2013 Ing. Petr Eliáš, tiskový mluvčí 40. RALLY BOHEMIA e-mail: press@rallybohemia.cz web: www.rallybohemia.cz, www.nakarmeli.cz

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Pokud je už o konání RB rozhodnuto, což jasně vyplývá z předchozích dvou příspěvků, tak se diskuse samozřejmě stává ryze akademickou a asi i zbytečnou, protože argumenty již byly celkem jasně formulovány jak proti konání rally (ohrožení zdraví, života a majetku, omezení svobody pohybu nikoliv z důvodu veřejného zájmu, ale kvůli soukromému hobby), tak i pro konání rally (tradice konání na Železnobrodsku, zdroj příjmu pro místní služby a hasiče). Data ohledně počtu obětí rally za loňský a letošní rok jsou snadno k dohledání na internetu (asi stejně obětí jako letošní povodně, poslední před dvěma týdny na Teplicku). Každý si tedy může na základě relativní váhy argumentů a dostupných dat učinit úsudek sám. Snad jediné, co k snadnému dohledání není, co by však jistě mohl do diskuse doplnit odbor dopravy, aby data k učinění si úsudku byla kompletní, je otázka, co by bylo, pokud by se něco stalo a to ve dvou ohledech.
a) Viděl jsem čísla několik let stará, podle nichž byl limit pojistného plnění pojištění vozidel účastnících se RB velmi výrazně cca desetkrát až dvacetkrát menší než obvyklé limity pojistného plnění platné pro povinné ručení. Jinak řečeno, pokud vozidlo poničí plot nebo prasečí chlívek asi bude škoda zaplacena, dojde-li k větším škodám na majetku o zdraví již vůbec nemluvě, nebude z čeho škodu zaplatit.  Je to tak i letos nebo jsou letos auta při RB solidně pojištěna se stejnými limity pojistného plnění jako auta v běžném provozu?
b) Pokud někdo z toho randálu dostane infarkt, je to celkem jasné. Závod se přeruší a přijede rychlá záchranka. Sice asi později, než by přijela jinak, ale přijede. Co však pokud se objeví úraz či zdravotní problém, který nevyžaduje rychlou záchranku, ale také by neměl čekat deset hodin? Pokud se někdo třeba při práci na zahradě poraní, pořeže tak, že by to bylo tak na pár stehů na chirurgii, tak zřejmě bude mít smůlu a bude muset počkat pět, deset hodin než rally skončí. Je to tak?

Předmět: Re: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Jaroslav Hlava napsal(a):

 Snad jediné, co k snadnému dohledání není, co by však jistě mohl do diskuse doplnit odbor dopravy atd.

Zde se musím opravit. Příslušné limity pojistného plnění jsou zveřejněny na webu pořadatele, viz http://www.rallybohemia.cz/2013/wp-content/uploads/2013/06/RB_2013_Supplementary_Regulations_Europe_CZ.pdf
Jinak je to však přesně tak, jak jsem psal. Pojistný limit je pět miliónů celkem bez rozlišení na škody na majetku a zdraví. Pro srovnání, nejnižší zákonem povolený limit pro povinné ručení je 35 mil Kč zdraví, 35 mil Kč majetek tj. v součtu pojišťovna může vyplatit až 70 mil Kč.  Ve srovnání s tím je ta částka, na níž je pojištěno Rally, přesně 14 x  menší. Nemluvě o tom, že obecné doporučení, které se objevuje prakticky ve všech radách pro výběr povinného ručení, je volit zejména s ohledem na možnou výši škod na zdraví (platí se i ušlý zisk atd., ztížení společenského uplatnění atd., výplata může pokračovat po desítky let) z portfolia nabídky pojišťoven kvalitnější produkty, které poskytují vyšší pojistné limity než je zákonné minimum.
Je tedy asi celkem jasné, co si lze myslet o odpovědnosti (či spíše naprosté nezodpovědnosti) pořadatele, jenž pro akci, která je nesrovnatelně rizikovější z hlediska možných škod než běžný provoz, naopak zvolí pojistný limit, který je jen velmi malým zlomkem částky, na kterou je pojištěna každá stará škodovka, se kterou její majitel vyrazí jednou dvakrát do týdne na nákup. V podstatě pořadatel RB uzavřel více méně formální pojištění s mini limitem a doufá, že se nic moc nestane

Předmět: Měl by se Železný Brod stát potenciálním dalším Lopeníkem? (aneb Rally Bohemia 2013)

Pane Hlavo, Vy nemáte ani náhodou malou chuť si o rallye něco zjistit, že ano? Takže třeba ta záchranka přijede normálně, protože se závod přerušuje. Třeba několik zpět let zpět zajížděla sanitka v době konání rychlostní zkoušky do Vlastiboře.

A stále čekám, až povíte jak to bylo s tím Lopeníkem a jací diváci umírají při rallye. A kolik nich bylo za posledních cca 20 let?
Počet příspěvků: 10 zobrazené: 1 - 10