Všiml jsem si na silnicích vycházejících z Železného Brodu nápisů typu Start WRC apod. naznačujících možné konání automobilových závodů a na oficiálních stránkách Rally Bohemia jsem pak skutečně našel předběžný program, že 13.7. se pojede v Železném Brodě (přesněji řečeno spíše v okolních vesnicích, které pod něj spadají Bzí. Těpeře, Střevelná atd.). Zároveň jsem však nenašel žádný zápis ze zasedání zastupitelstva města, kde by bylo něco takového schváleno.
Předpokládám proto, že se jedná zatím spíše jen o zbožné (či spíše bezbožné) přání organizátorů než o hotovou věc a s ohledem na nebezpečnost této akce a množství smrtelných úrazů, k nimž došlo v minulém roce (vedle nejhorší tragédie v Lopeníku ještě další cca čtyři mrtví mj. jeden i na RB 2012) bych rád apeloval na městské zastupitelstvo a vedení města, aby něco takového nepřipustili. Výčet (a zdaleka ne úplný) zcela zbytečných nebezpečí a problémů, které z takovéto akce plynou, který uvádím níže, je dosti rozsáhlý. Naopak pozitivní přínos této akce je naprosto nulový. RB nemá žádný vyšší kulturní či duchovní přesah, není to žádné Skleněné městečko apod., který by oživovalo zájem o Železný Brod a místní tradice, ale Železnobrodsko je pro RB jen lhostejnou a zaměnitelnou kulisou, na níž jezdí to jediné podstatné, čili rychlá auta.
a) Bezpečnost při Rally v principu nelze zaručit. Lze najít relativně bezpečná divácká místa pro příchozí dobrovolné diváky, ale to již neplatí o místních divácích nedobrovolných, kterých je většinou více. Nelze přemístit ani zahrady ani domy, které na úzkých místních cestách auta míjí ve vzdálenostech tak okolo jednoho metru. Co při lehkém odbočení z dráhy udělá kinetická energie auta o váze hodně přes tunu a rychlosti hodně přes sto kilometrů se statikou běžné cihlové zdi a co z té zdi resp. domu a obyvatel v něm se nacházejících zbude je asi celkem jasné. Je to tedy taková ruská ruleta a je spíše jen otázkou času, kdy se něco vážného stane.
b) Při závodech na uzavřené trati neplatí běžné povinné ručení, a nemýlím-li se, tak pořadatel obvykle sjednává pojištění na částky, které jsou velmi výrazně menší než běžné limity povinného ručení (zhruba asi tak na desetině těchto limitů, odbor dopravy má jistě přesná čísla z minulých let). Pokud proto dojde k nehodě a vážnějším škodám na zdraví či majetku obyvatel, nikdo to nezaplatí, protože pojištění na to nebude stačit a pořadatel sám má asi stejně peněz jako organizační výbor nechvalně proslulého lyžařského mistrovství v Liberci.
c) Během závodu je znemožněno nejen autobusové a automobilové, ale v podstatě i pěší spojení mezi centrem města a okolními vesnicemi. Pokud někdo v sobotu dopoledne pracuje nebo někam během soboty jede či přijíždí dálkovými autobusy nebo vlaky, nemá jinou možnost než se dostat z domova či zpět domů po trase závodu, což je opět značně nebezpečné, nicméně jinak neřešitelné.
d) Celá koncepce uzavírek představuje typický příklad vítězství partikulárních a osobních zájmů úzké skupinky pořadatelů nad zájmem obyvatel Rally postižených oblastí, jejich bezpečností a v neposlední řadě i svobodou pohybu.
Předpokládám proto, že se jedná zatím spíše jen o zbožné (či spíše bezbožné) přání organizátorů než o hotovou věc a s ohledem na nebezpečnost této akce a množství smrtelných úrazů, k nimž došlo v minulém roce (vedle nejhorší tragédie v Lopeníku ještě další cca čtyři mrtví mj. jeden i na RB 2012) bych rád apeloval na městské zastupitelstvo a vedení města, aby něco takového nepřipustili. Výčet (a zdaleka ne úplný) zcela zbytečných nebezpečí a problémů, které z takovéto akce plynou, který uvádím níže, je dosti rozsáhlý. Naopak pozitivní přínos této akce je naprosto nulový. RB nemá žádný vyšší kulturní či duchovní přesah, není to žádné Skleněné městečko apod., který by oživovalo zájem o Železný Brod a místní tradice, ale Železnobrodsko je pro RB jen lhostejnou a zaměnitelnou kulisou, na níž jezdí to jediné podstatné, čili rychlá auta.
a) Bezpečnost při Rally v principu nelze zaručit. Lze najít relativně bezpečná divácká místa pro příchozí dobrovolné diváky, ale to již neplatí o místních divácích nedobrovolných, kterých je většinou více. Nelze přemístit ani zahrady ani domy, které na úzkých místních cestách auta míjí ve vzdálenostech tak okolo jednoho metru. Co při lehkém odbočení z dráhy udělá kinetická energie auta o váze hodně přes tunu a rychlosti hodně přes sto kilometrů se statikou běžné cihlové zdi a co z té zdi resp. domu a obyvatel v něm se nacházejících zbude je asi celkem jasné. Je to tedy taková ruská ruleta a je spíše jen otázkou času, kdy se něco vážného stane.
b) Při závodech na uzavřené trati neplatí běžné povinné ručení, a nemýlím-li se, tak pořadatel obvykle sjednává pojištění na částky, které jsou velmi výrazně menší než běžné limity povinného ručení (zhruba asi tak na desetině těchto limitů, odbor dopravy má jistě přesná čísla z minulých let). Pokud proto dojde k nehodě a vážnějším škodám na zdraví či majetku obyvatel, nikdo to nezaplatí, protože pojištění na to nebude stačit a pořadatel sám má asi stejně peněz jako organizační výbor nechvalně proslulého lyžařského mistrovství v Liberci.
c) Během závodu je znemožněno nejen autobusové a automobilové, ale v podstatě i pěší spojení mezi centrem města a okolními vesnicemi. Pokud někdo v sobotu dopoledne pracuje nebo někam během soboty jede či přijíždí dálkovými autobusy nebo vlaky, nemá jinou možnost než se dostat z domova či zpět domů po trase závodu, což je opět značně nebezpečné, nicméně jinak neřešitelné.
d) Celá koncepce uzavírek představuje typický příklad vítězství partikulárních a osobních zájmů úzké skupinky pořadatelů nad zájmem obyvatel Rally postižených oblastí, jejich bezpečností a v neposlední řadě i svobodou pohybu.